Nestyda
Tak mě napadá, nepsal jsem poměrně nedávno recenzi na film Jana Hřebejka U mě dobrý? Že by po těch pár měsících zapnil česká kina další Hřebejk? Je to pravda, v poslední době máme v našich luzích a hájích poněkud "přehřebejkováno" a renomovaný režisér chrlí jeden snímek za druhým. Udržel si ještě svou kvalitu, nebo postupně spadává do průměrné a nevýrazné záplavy českých filmů z poslední doby? Toť otázka, která jistě vrtala jako neodbytní červíček v hlavách znalců, kritiků i obyčejných diváků před uvedením nového Hřebejkova fimu s názvem Nestyda.
Stejně jako v případě předchozího filmu, i tentokrát Jan Hřebejk spojil své režisérské umění s námětem renomovaného spisovatele; Petra Šabacha v případě Nestydy vystřídal Michal Viewegh, který navíc dle vlastního námětu napsal i scénář.
Oskar (Jiří Macháček), bývalý zapálený učitel češtiny a nyní oblíbený moderátor relace předpovědi počasí na komerční televizi, vede zdánlivě spokojený rodinný život. Jako na první pohled vzorný otec s manželkou Zuzanou vychovává malého syna. Situace se ovšem radikálně mění od chvíle, kdy si hlavní hrdina po mnoha letech manželství všimne manželčina, mírně řečeno, velmi výrazného nosu a, ačkoliv sám sebe vnitřně přesvědčuje, že to tak strašné zase není, Zuzana (Simona Babčáková) se mu zcela zohaví. Ačkoliv se Oskar alespoň zpočátku pokouší rodinnou idylku zachovat, jeho život se nyní řítí zcela novým směrem. Zuzaně zahýbá s maďarskou au-pair svého syna, z práce je vyhozen, neboť v úporné snaze udržet manželku se synem ještě alepoň pár dní na horách, nepravdivě hlásí ve vyšších polohách neobyčejně dobré počasí a krize vrcholí ve chvíli, kdy Zuzana jeho nevěru zjistí a vyhodí Oskara z bytu.
Tento se tak najednou vyrovnává se zcela novou životní situací, což je de facto hlavní náplní celého Nestydy. Z příkladného otce rodiny s dobrým zaměstnáním se tak stává muž, bydlící v holobytě, který si na živobytí vydělává jako řidič, odvážející opilce jejich vlastními auty z restauračních zařízení. Po krachu "vztahu" s maďarskou chůvou, která je posedlá ekologiíí a svou věrnou želvou, Oskar skončí v náručí stárnoucí pěvecké hvědy Nory v podání Emílie Vašáryové, po jejímž boku se stane soustem bulvárních novinářů, aby následně prožil i ryze nemilostné setkání se svou bývalou studentkou a nyní prostitutkou Simonou. Poněkud kostrbaté hledání sebe sama v podání poněkud promiskuitního hlavního hrdiny tak kontrastuje s osudem Zuzany, která, s úsměvnou pomocí Oskarových rodičů, navazuje harmonický vztah s obyčejnským taťuldou Matějem (Pavel Liška).
Nestyda tak do kin nepřináší, navzdory rozsáhlé promo akci, nic světoborného ani nového. Film sice přímo nenudí, nejedná se o slátaninu zdánlivě nesouvislých scén ve snaze tyto díly uměle slepit k sobě, jak jsme byli zvyklí u některých Hřebejkových děl z nedávné minulosti, příliš výrazných momentů se však také nedočkáme (pokud tedy za výrazný poment nepovažujeme celou jednu větu v podání Karla Gotta či křoví v podání Přemka Podlahy či samotného Viewegha). Filmový děj tak jaksi plyne, občas člověk sice zasměje, ale že by se jednalo u nějaký útok na divácké bránice, to se říci rozhodně nedá. Snímek o tom, jak se hlavní hrdina vyrovnává s nově nastálou situací, nenabízí žádný hluboký emocionální prožitek (což se pochopitelně ani nečekalo), ale ani nepřináší do kin salvy smíchu, což se ovšem čekat dalo. Pozitivní stránkou filmu jsou herecké výkony, ať už se jedná o Macháčka, jemuž role šitá doslova na míru vysloveně sluší, svěžího větru v řadách tuzemských hereček v podobě Simony Babčákové nebo Pavla Lišky, který tentokrát neztvárnil žádného idiota - a rozhodně to není na škodu.
Nesnažím se tedy tvrdit, že Nestyda přináší do kin hodinu a půl nudy, to v žádném případě. Lehký a nenáročný film je podpořený mnoha kvalitními hereckými výkony i několika zajímavými scénami; v kině se zcela jistě i zasmějete, žádnou erupci humoru ovšem neočekávejte. Na to je Nestyda, ač by to Michal Viewegh i Jan Hřebejk neslyšeli rádi, příliš průměrný.